LEAN CHANGE MANAGEMENT, CZYLI NOWE PODEJŚCIE WPROWADZANIA ZMIAN W ORGANIZACJI, PART II

10 kwiecień 2018

Kontynuując temat zmian w organizacjach, tego co ułatwia ich wdrożenie oraz o podejściu lean/agile, przedstawiamy kolejne elementy odpowiadające na pytanie:

Co różni Lean Change od tradycyjnych metod zarządzania zmianą w biznesie?

(W poprzednim tekście została omówiona jedna z pięciu różnic, zatem przechodzimy do numeru 2).

2. Współtworzenie zmiany przez pracowników, nie tylko konsultowanie jej z nimi.

Zadając sobie pytanie, kto jest głównym “motorem” prowadzącym projekt zmiany,  w większości pojawi się odpowiedź – zespół odpowiedzialny za jej wprowadzenie. Tak, to prawda. Przeważnie, te zespoły projektowe/programowe badają gotowość organizacji do zmian, osób, które one obejmują, projektują procesy wdrażania itd. Po tych wszystkich analizach, audytach, rozmowach powstaje rewelacyjny, ”strategiczny” plan wdrożenia zmiany, który jest prezentowany wszystkim najważniejszym interesariuszom.

Czy brzmi to jako wystarczający grunt do wprowadzenia zmian bez oporu w dalszej fazie wdrożenia?

Na pierwszy rzut oka wygląda to właściwie,  ale z pewnością nie jest to najlepsze praktyczne rozwiązanie. Dlaczego?

Ponieważ w większości wiele osób, których zmiana dotyczy i której „strategiczny” plan jej wdrożenia zostanie przedstawiony, nie rozumie tego planu, nie wie co ich czeka, a to wywołuje jedno – opór. Wiemy, z doświadczenia, że w zdecydowanej większości przypadków, tak wygląda reakcja większości interesariuszy.

Jak zmienić taki stan rzeczy? Dokładnie tak, jak zakłada podejście Lean Change Management, czyli poprzez zaangażowanie pracowników w proces wdrożenia zmian. Wówczas głównym “motorem” ich wprowadzania nie jest zewnętrzny zespół, lecz osoby, których zmiana obejmuje.

3. Zmiana oparta na eksperymencie biznesowym, a nie na „ślepym” podążaniu za krokami określonymi w jakimś modelu wprowadzania zmian.

Co to oznacza?  Obrazując istotę tego punktu – w tradycyjnych programach/projektach zmiany, wszystkie aktywności są podzielone na zadania, które tworzą plan wdrażania. Wówczas zespół odpowiedzialny prowadzi wywiady, warsztaty, przygotowuje prezentacje, ocenia gotowość pracowników oraz umiejętności, które są niezbędne do wprowadzenia zmian.

Natomiast w podejściu Lean Change Management, najważniejszym elementem jest eksperyment biznesowy. Oznacza to, że propozycja zmiany jest traktowana jako próba rozwiązania jakiegoś problemu organizacyjnego. Inicjatywa zmiany jest odpowiedzią na problem w organizacji/departamencie/zespole. Na jej początku ustalamy:

  • jaki problem chcemy rozwiązać,
  • jaki rodzaj eksperymentu chcemy przeprowadzić,
  • z kim chcemy go przeprowadzić,
  • w jaki sposób ten eksperyment powinien być przygotowany.

Takie podejście jest szczególnie istotne z punktu widzenia skuteczności oraz kosztów zmiany. Dzieję się tak, ponieważ, poprzez eksperymentalne i iteracyjne podejście do inicjatywy zmiany, obniżamy ryzyko związane z niepowodzeniami. Realizując eksperyment biznesowy, zdecydowanie mniej możemy stracić, niż w przypadku tradycyjnych podejść opartych o wielkie zmiany opisane poprzez „strategiczne” projekty. Dlaczego tak się dzieje? Przede wszystkim dlatego, że szybciej jesteśmy w stanie ocenić skuteczność proponowanych działań, wyciągnąć poprawne wnioski i zaadoptować się do nich w kolejnych fazach zmian.

Oceny eksperymentu możemy dokonać na podstawie trzech pytań:

  • Co się w eksperymencie nie udało?
  • Co się w eksperymencie udało?
  • Czego się nauczyliśmy na podstawie eksperymentu?
  • Co powinniśmy zrobić w kolejnej fazie eksperymentu?

Kolejne, czyli czwartą i piątą różnice opiszemy w następnych tekstach, dlatego zapraszamy do obserwowania nas na LinkedIn oraz do uczestnictwa w warsztatach z tematyki, którą obejmuje ten artykuł, czyli na „Lean Change Agent – praktyczny warsztat zarządzania zmianą w organizacji”.

Pozdrawiamy
AKAT CONSULTING GROUP


Proponowane wpisy

Bezzwrotne dotacje nawet do 430 000 zł dla firm z branży: turystycznej, gastronomicznej, rekreacyjnej, sportowej.
28 kwiecień 2020

Bezzwrotne dotacje nawet do 430 000 zł dla firm z branży: turystycznej, gastronomicznej, rekreacyjnej, sportowej.

CZYTAJ WIĘCEJ
250 000 zł pożyczki z 0% oprocentowania  dla firm z Dolnego Śląska
28 kwiecień 2020

250 000 zł pożyczki z 0% oprocentowania dla firm z Dolnego Śląska

CZYTAJ WIĘCEJ
25 tysięcy złotych dofinansowania dla firm z Dolnego Śląska
28 kwiecień 2020

25 tysięcy złotych dofinansowania dla firm z Dolnego Śląska

CZYTAJ WIĘCEJ
Nie musisz się zmieniać, przetrwanie nie jest obowiązkowe. Case study szkolenie z TimeCamp

Nie musisz się zmieniać, przetrwanie nie jest obowiązkowe. Case study szkolenie z TimeCamp

CZYTAJ WIĘCEJ
Zdalne zarządzanie zespołem w dobie Koronawirusa - jak szybko i sprawnie się dostosować?

Zdalne zarządzanie zespołem w dobie Koronawirusa - jak szybko i sprawnie się dostosować?

CZYTAJ WIĘCEJ
Wsparcie w rozwoju pracowników i całych firm - spotkania informacyjne
03 marzec 2020

Wsparcie w rozwoju pracowników i całych firm - spotkania informacyjne

CZYTAJ WIĘCEJ
Narzędzia i metody doskonalenia organizacji
24 styczeń 2020

Narzędzia i metody doskonalenia organizacji

CZYTAJ WIĘCEJ
Dofinansowanie na szkolenia dla pracowników
04 grudzień 2019

Dofinansowanie na szkolenia dla pracowników

CZYTAJ WIĘCEJ
Strategia rozwoju firmy  - warsztaty wdrozeniowe
27 listopad 2019

Strategia rozwoju firmy - warsztaty wdrozeniowe

CZYTAJ WIĘCEJ
Ocena naszych usług świadczonych w BUR
30 październik 2019

Ocena naszych usług świadczonych w BUR

CZYTAJ WIĘCEJ
Efektywność osobista i menadżerska - relacja z intensywnych warsztatów
24 październik 2019

Efektywność osobista i menadżerska - relacja z intensywnych warsztatów

CZYTAJ WIĘCEJ
Czego nie może zabraknąć w rozwoju firmy? Przyjdź na śniadanie biznesowe
26 sierpień 2019

Czego nie może zabraknąć w rozwoju firmy? Przyjdź na śniadanie biznesowe

CZYTAJ WIĘCEJ
 23 000,00 zł dofinansowania na doradztwo!
27 czerwiec 2019

23 000,00 zł dofinansowania na doradztwo!

CZYTAJ WIĘCEJ
Bycia lepszym kierownikiem, liderem, przywódcą można się nauczyć
30 maj 2019

Bycia lepszym kierownikiem, liderem, przywódcą można się nauczyć

CZYTAJ WIĘCEJ
Zaangażowanie -jak budować motywujące środowisko
14 maj 2019

Zaangażowanie -jak budować motywujące środowisko

CZYTAJ WIĘCEJ
Marketing w małych i średnich przedsiębiorstwach
24 marzec 2019

Marketing w małych i średnich przedsiębiorstwach

CZYTAJ WIĘCEJ
Lean Change Management, czyli nowe podejście wprowadzania zmian w organizacji, part III, ostatnia
04 czerwiec 2018

Lean Change Management, czyli nowe podejście wprowadzania zmian w organizacji, part III, ostatnia

CZYTAJ WIĘCEJ
Dlaczego komunikacja jest ważna i co zrobić, żeby ją usprawnić?
07 luty 2019

Dlaczego komunikacja jest ważna i co zrobić, żeby ją usprawnić?

CZYTAJ WIĘCEJ

SZYBKI KONTAKT

 
 
 

ODWIEDŹ NAS NA:

Logotyp Akat consulting