Szybki kontakt

Zadzwoń już teraz!

Śledź nas na LinkedIn

Bądź zawsze na bieżąco!

Śledź nas na Facebooku

Bądź zawsze na bieżąco!

Marketing w małych i średnich przedsiębiorstwach

Aktualności

Marketing w małych i średnich przedsiębiorstwach

Marketing w małych i średnich przedsiębiorstwach

Pracując z firmami z sektora MŚP coraz częściej dostrzegam dwie rozbieżne tendencje. Z jednej strony poznaję firmy, które są świadome marketingowo i wiedzą, jakie korzyści zyskują z takich działań, oraz te, które koncentrują się na wszystkim, ale nie na marketingu. Jednocześnie przeglądam badania rynku i widzę, że coraz więcej właścicieli tych firm deklaruje, że marketing jest dla nich jednym z najważniejszych elementów współczesnej firmy. To oni także zapewniają, że chcą zwiększać sprzedaż, ale (uwaga!) niekoniecznie chcą inwestować w marketing. Mam więc ochotę zapytać, jak chcesz to zrobić? Poświęć chwilę, poznaj trendy i kierunki, które mogą pomóc rozwinąć Twój biznes. Poniżej znajdziesz kilka obszarów, którym warto się przyjrzeć, ale uważaj… to marketing! W dodatku internetowy!

Samo myślenie o marketingu i planowanie, że wdrożymy go w „kolejnym roku”, nie pomoże. Nie zaczniesz zarabiać więcej, Twoja firma nie zwiększy obrotów, a Twoi klienci wciąż będą zastanawiać się, czemu jesteś tak mało widoczny. Po drugiej stronie są Ci, co odnieśli sukces… – dla wielu osób zadziwiające jest to, że większość z tych firm jest zarządzana marketingowo, a to oznacza, że informacji o konsumentach, rynku i konkurencji dostarczają marketerzy. Nie możesz więc tak po prostu świadomie rezygnować z takiego pracownika, freelancera czy agencji marketingowej. A jeśli to robisz, to nie narzekaj, że pozyskanie nowych klientów graniczy z cudem, a ci dotychczas „lojalni” odchodzą.

 

Obecność w sieci to standard

W ciągu ostatnich lat to marketing internetowy podbijał rynek. Dzisiaj nie jest inaczej. Obecność w Internecie to już od dawna standard, a działania firm idą w stronę zwiększania obecności w sieci i wykorzystywania coraz efektywniejszych i bardziej zaawansowanych technologicznie narzędzi. Przedsiębiorstwa muszą zaktywizować swój niekiedy bardzo bierny marketing, bo w marketingu internetowym nie można stać w miejscu. Nie wystarczy posiadanie strony www i nadzieja, że jakoś Cię znajdą. Jeśli chcesz „być na czasie”, musisz podążać za trendami i orientować się, np. jakie nowe rozwiązania wprowadzono dla e-commerce, aby jeszcze lepiej finalizować sprzedać. Zorientuj się, z jakich narzędzi najlepiej skorzystać, by dotrzeć do Twojej grupy docelowej, czy będą to social media czy może płatne kampanie (SEM). Poznaj Content Marketing i sprawdź czy Video Marketing nadal króluje w sieci, bo dzięki nim masz szansę na jeszcze lepsze pozycjonowanie swojej firmy. Spójrz na Influencer Marketing i przestań bać się YouTube’a. Przekonanie, że to miejsce jedynie dla dużych marek z ogromnym budżetem, jest błędne. Znajdziesz tam także osoby, które chętnie rozliczą się na zasadzie barteru, skup się na autorach średnich i małych kanałów – oni gromadzą wokół siebie bardzo lojalną publiczność.

 

Marketing przyszłości

Bezsprzecznie dodatkową korzyścią z rozwoju marketingu internetowego jest łatwość obliczeń. Jest on łatwiej policzalny niż działania tradycyjne, jednocześnie tańszy, zwyczajnie… bardziej opłacalny, gdyż poza sprzedażą przynosi dodatkowe informacje, a jak wiesz, dane są na wagę złota. Nie zapędzajmy się tylko w kozi róg! Rozwój Internetu nie oznacza, że przedsiębiorstwa powinny rezygnować z innych, również tych tradycyjnych form promocji. Ulotka, katalog czy wizytówka, którą posiadasz, niekoniecznie są już do wyrzucenia. Być może, wystarczy je lekko zmodyfikować, wydrukować na lepszym papierze lub po prostu lekko odświeżyć, by były bardziej atrakcyjne i interesujące dla odbiorcy. Nie rezygnuj od razu z marketingu tradycyjnego, a jednocześnie nie trwaj wyłącznie przy nim, bo to sprawia, że ograniczasz sobie grono odbiorców. W drugą stronę działa to podobnie. Zachowaj umiar! Marketing przyszłości to nie są pojedyncze działania, to ciąg, to system pewnego rodzaju sekwencji, które ułożone w odpowiedni sposób potrafią przynosić zaskakujące rezultaty. To miks marketingowy, w którym online przeplata się z offline, a alternatywne działania promocyjne w sieci idealnie komponują się ze standardowymi formami promocji.

Sektor MŚP przez wielu traktowany jest z przymrużeniem oka, ma on jednak swoją marketingową mądrość. Często ze względu na ograniczone budżety musi wybierać mądrze, zamiast podążać za trendami. W każdej firmie bez względu na to, jaki ma staż czy w jakiej branży działa, efektywność sprzedaży i wysokość zysku sprowadzają się do informacji oraz do tzw. punktów styku w relacji firma – klient. Dziś potrzebujemy konkretnych danych o tym, kto jest naszym klientem i w jakich okolicznościach kupuje, za pomocą jakiego narzędzia sprzedajemy najwięcej, kto jest naszym konkurentem, jak prowadzi swój biznes, co jest jego mocną, a co słabą stroną, jaką proponuje ofertę i dlaczego jednak nasi potencjalni klienci kierują kroki do niego zamiast do nas. Innowacyjne podejście preferowane przez część bardziej nowoczesnych firm skupia się na wykorzystaniu nowych technologii, aby poznać drogę zakupową dzisiejszego klienta. Mnóstwo danych otrzymasz wykorzystując Google Analytics, a jeśli dodatkowo wdrożysz swoją stronę na Facebooku czy poprowadzisz kampanię z Google Ads, wiedza o Twoich klientach będzie się powiększać. Jak zaznaczyłam na początku, obecność w sieci to dzisiejsze must have. Ważne, żeby nie tylko tam być, ale również działać. Strony internetowe często służą jedynie jako wizytówki z mapką dojazdu lub jako cenniki, które na mobile ładują się dłużej niż trwa zagotowanie wody na kawę, odstraszając klienta brakiem przejrzystości i dopasowania. To dopasowanie do klienta stanowi dzisiaj klucz do sukcesu. Personalizacja – to słowo, które marketerzy odmieniają przez wszystkie możliwe przypadki. Kiedy klient wchodzi na stronę www danej firmy, chce zobaczyć to, co jest dla niego, chce, żeby ona mówiła tylko do niego, pokazała produkty, którymi się interesuje, które ostatnio oglądał czy komplementarne do tego, co zakupił kilka dni temu. JAK? Sztuczna inteligencja (AI)! Nie jest to już wymysł przyszłości, to możliwości, które coraz więcej firm wdraża u siebie, a jeszcze więcej ma w planach wdrożenie na przestrzeni dwóch najbliższych lat. AI pozwala na bardzo głęboką personalizację przekazów i lepsze dopasowanie kampanii do potrzeb odbiorcy przy planowaniu, targetowaniu i samej realizacji. Dzięki sztucznej inteligencji znacznie efektywniej zarządzamy danymi, optymalizujemy działania marketingowe (np. zakup przestrzeni reklamowej w sieci) czy procesy sprzedażowe (np. rekomendacje produktów). Znacie to? Oglądaliście samochód, a on „jeździ” za Wami po całym Internecie. To tzw. remarketing, czyli wyświetlanie reklam z naszą ofertą tym użytkownikom, którzy odwiedzili naszą stronę, aby nakłonić ich jednak do zakupu. Jeśli natomiast chcesz wesprzeć swoich pracowników w zakresie komunikacji z klientami – wykorzystaj chatboty! Pamiętaj, że im szybciej zdecydujesz się na wprowadzenie tego typu rozwiązań, tym szanse na wygraną wzrastają.

 

Grupa docelowa

Prowadzisz małe lub średnie przedsiębiorstwo, nie jesteś globalną marką, którą każdy chce mieć, jak więc masz zwrócić uwagę konsumenta? Reklamuj się! Wykorzystaj Google Ads, Facebook Ads czy inną formę promocji, która sprowadzi ruch na Twoją stronę. Pamiętaj im mniej przypadkowych osób, tym lepiej, dlatego dopasuj swoją reklamę. Podstawowym założeniem reklamy jest tzw. targetowanie, czyli wybór odpowiedniej grupy docelowej. Czy znasz swoją grupę? Stworzyłeś personę na potrzeby działań marketingowo sprzedażowych? (Persona to jeden ze sposobów na segmentację klientów. Opierając się na danych socjologicznych, zainteresowaniach oraz innych zbieranych informacjach, masz możliwość stworzenia postaci – Twojego rzeczywistego klienta). Wykorzystaj do tego narzędzia, o których wspominałam powyżej.

Mailingi na stałe wpasowały się w strategie marketingowe przedsiębiorstw. Trendy w tym obszarze nie odbiegają od ogólnego nurtu – personalizacji i dynamicznej treści. Dzisiejszy e-mail marketing to w dużej mierze już marketing automation, który w ostatnich latach mocno zakotwiczył się w firmach z sektora MŚP. Pewnie zauważasz, że tradycyjna wysyłka masowych mailingów nie przynosi oczekiwanych rezultatów, natomiast marketing automation umożliwia automatyczne wysyłanie wiadomości personalizowanych, na odpowiednim etapie lejka sprzedażowego, o odpowiedniej porze i do właściwej osoby. Mailingi, które wysyłasz, muszą być responsywne, gdyż znaczną część wiadomości odczytujemy na smartfonie, a liczba zakupów dokonywanych w mobilu wzrasta z roku na rok.

Marketing nie może być tylko technologią, to działania, w centrum których powinien znaleźć się Twój klient. Skoro prowadzisz firmę, to wiesz, że biznes opiera się na człowieku i na relacji. Czy to będzie relacja z obszaru B2B czy B2C zawsze po drugiej stronie jest człowiek. Poznaj go, personalizuj przekaz, targetuj odpowiednią reklamę i pielęgnuj, nie spamuj! Korzystaj mądrze z dostępnych narzędzi, a już wkrótce sam zauważysz, że Twój biznes rośnie.

Autor tekstu:
Nina Rybińska-Kurek
AKAT Consulting

Udostępnij wpis przez:

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Skype

NASZA AKTUALNA OFERTA

Zobacz w czym się specjalizujemy

AKAT CONSULTING W LICZBACH

Oto nasze osiągnięcia

0 +

uczestników szkoleń
i warsztatów dla firm

0 +

godzin szkoleniowych

0 +

godzin doradczych

0 +

strategii rozwoju firm​

0 +

lat doświadczeń

0 +

projektów z pozyskanym
dofinansowaniem

Zaufali nam

Masz pytania? A może jesteś zainteresowany współpracą?

Zapraszamy do kontaktu

1
Dane firmy
2
Zgody
Nazwa firmy *
NIP *
Osoba kontaktowa *
Numer telefonu *
E-mail *
Wiadomość
Zgoda na przetwarzanie danych osobowych *
Zgoda na otrzymywanie połączeń głosowych *
Zgoda na otrzymywanie wiadomości elektronicznych *

Ta strona używa cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies,
zgodnie z Polityką prywatności.